معرفت افزایی در برنامه‌های محرم و صفر رأس توجه مداحان باشد
نوشته شده توسط : علی

 

 معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: برنامه‌های ماه محرم و صفر مراسم معرفت افزایی نسبت به معارف دینی مردم باشد و ‌مداحان با بیان ‌وقایع عاشورا‌، با روضه‌خوانی پیام عاشورا را به مردم انتقال دهند.

خبرگزاری فارس: معرفت افزایی در برنامه‌های محرم و صفر رأس توجه مداحان باشد
  •  
  •  
  •  

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، با توجه به اینکه در پرتو عزاداری محرم‌الحرام، اسلام ناب ترویج می‌شود و اگر عاشورا نبود مکتب اهل ‌بیت (ع) به فراموشی سپرده می‌شد، لذا ضرورت دارد نهایت تلاش خود در ترویج فرهنگ عاشورا و برپایی مجالس و محافل عزاداری محرم و صفر را داشته باشیم.

خلأ تبیین و تشریح فلسفه قیام عاشورا یکی از آسیب‌های جدی و اساسی مجالس عزاداری است که باید مورد توجه مسئولان هیئت‌های مذهبی قرار گرفته و در ضرورت رفع آن اقدامات لازم انجام گیرد.

ارایه اطلاعات دقیق و صحیح در مورد فلسفه عاشورا و نهضت امام حسین (ع) و آشنا کردن اقشار مختلف مردم با مکتب زلال حسینی، تکلیفی است که بر عهده مسئولان برگزاری مجالس عزاداری امام حسین (ع) و مداحان بوده و آسیب زدایی از این مراسم را در پی دارد.

در زمینه تبیین نقش مداحان و وعاظ در برنامه‌های مذهبی ماه محرم و صفر به سراغ حجت‌الاسلام محمد فتاحی معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی و عضو کانون مداحان استان می‌رویم تا نظرات ایشان را در این زمینه جویا شویم:

* لطفاً بفرمایید در برنامه‌های محرم و صفر و مجالس عزاداری امام حسین (ع) روضه‌خوان‌ها و وعاظ چه مطالبی را بیان می‌کنند؟

در برنامه‌های مذهبی محرم و صفر مبانی مکتب اسلام برای مردم بیان شده و این سبب می‌شود افرادی که اطلاعات کافی نسبت به مکتب اسلام ندارند بیشتر با معارف اسلام و اهل‌ بیت (ع) آشنا شوند و افرادی هم که اطلاعاتشان کم است نسبت به این مبانی آگاه‌تر شوند.

* چه انتظاری از سخنرانان این‌گونه مجالس دارید؟

مداحان و مبلغان مذهبی باید در بیان مباحث مربوط به عاشورا و امام حسین (ع) دچار غلو و اغراق نشوند وقایع را آن گونه که از کتب معتبر دریافت می‌شود برای مردم بیان کنند نباید برای اشک درآوردن مردم به هر وسیله‌ای متوسل شد، در بیان مصائب وقایع عاشورا باید سعی شود اعتدال رعایت شود و علاوه بر این تلاش شود شأن و منزلت امام حسین (ع) و شهدای کربلا پایین نیاید‌.

* از آثار گریه برای امام حسین (ع) و گریاندن مداحان بگویید؟

گریه کردن در مصیبت حضرت سیدالشهدا (ع) یک عمل با ‌فضیلت و از عبادات است و این اشک و آه‌ها برای امام حسین (ع) سبب می‌شود تا ارتباط روحی بین گریه شونده و گریه کننده برقرار شود گریه برای امام حسین (ع) و در مجالس عزاداری ‌عجز نیست بلکه گریه عظمت است و به جامعه جهت، حرکت و حیات می‌دهد توصیه شده که در مجالس عزای امام حسین (ع) شخص گریه کند و اگر هم گریه نمی‌کند خود را به حالت گریه درآورد.

* وظیفه اصلی مداحان و سخنرانان مجالس عزاداری چیست؟

مراسم عزاداری امام حسین (ع) باید مراسم عمق‌بخشی و معرفت افزایی نسبت به معارف دینی مردم باشد و در مجالس عزاداری امام حسین (ع) مداحان، سخنرانان و علمای دینی باید تلاش کنند بعد از بیان احکام، اخلاقیات، تاریخ و وقایع عاشورا در قالب مداحی و روضه پیام عاشورا به مردم جامعه انتقال داده شود.

* بهترین الگوی برگزاری مجالس عزای حسینی چیست؟

ائمه ‌اطهار (ع) خودشان مجالس عزاداری برای امام حسین (ع) برگزار می‌کردند و سفارش و تأکید داشته‌اند که مردم نیز این قبیل مجالس را برگزار و در این مجالس شرکت کنند، در عزای امام حسین (ع) باید از شیوه ائمه اطهار (ع) پیروی کرده و از عزاداری‌ای که مراجع‌ تقلید و علمای دینی برگزار می‌کنند باید الگو بگیریم که بهترین نمونه است.

* آیا تحریفی در بازگویی واقعه عاشورا رخ داده است؟

دشمن به دلیل هراس از محرم و عاشورا امروز عاشورا را هدف قرار داده، می‌خواهد با وارد کردن تحریف در آن از اهمیت آن بکاهد، از زمان بنی‌امیه تحریف در قیام عاشورا وجود داشته و آن‌ها تلاش کردند این قیام را وارونه جلوه دهند اما با درایتی که ‌امام سجاد (ع) داشتند و وقایع کربلا را برای مردم بیان کردند اجازه ندادند وقایع عاشورا فراموش شده و یا در آن تحریفی به وجود بیاید.

* اهمیت مداحی و روضه‌خوانی در عصر کنونی چه میزان است؟

بیان مظلومیت امام حسین (ع) و اصحاب وی برای مردم توسط مداحان و روضه‌خوانان یک وظیفه است، اما باید بدانیم که مظلومیت امام حسین (ع) و یاران وی به معنای ذلت‌پذیری آن‌ها نبوده است آن‌ها هیچ‌وقت زیر بار ظلم و جور نرفتند و در راه دفاع از اسلام و ارزش‌های دین، جان خود را نثار کردند، مداحان و علمای دینی به مقتل خوانی و روضه باید توجه وافر داشته باشند که بعد از زنده‌ ماندن نهضت عاشورا احساس است که باید این احساس حفظ شود، نوحه‌خوانی و بیان مصائب را نباید از دست بدهیم، نباید اشک و آه را از مجالس عزای امام حسین (ع) بگیریم چرا‌ که زنده ماندن مکتب اسلام در گرو همین اشک و آه‌ها است.

* به عنوان سئوال پایانی، چه توصیه‌ای به مداحان دارید؟

در برنامه‌های مذهبی و مجالس عزاداری امام حسین (ع) به مقتل خوانی باید توجه ویژه شود، در این مجالس اغلب مداحان و سخنرانان روضه و شعر می‌خوانند در صورتی که باید در این مجالس به مقتل خوانی توجه بیشتری شود با توجه به این که بسیاری از مقتل‌ها به زبان عربی است مقتل خوانان باید با زبان عربی آشنا باشند و اگر شده ترجمه آن را در اختیار داشته باشند اگر هم نمی‌توانند این مقتل‌ها را از حفظ بخوانند از روی کتاب برای مردم این مقتل‌ها را بیان کنند.

==================

گفت‌و‌گو از: فاطمه جعفرنژاد





:: بازدید از این مطلب : 582
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 آذر 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: